Letöltésvezérlő

XXII. Apáczai Napok tanulmánykötet 2018

Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok.

XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet.

 

Szerkesztők:
Baranyiné Kóczy Judit
Fehér Ágota

 

A kiadásért felel:
Pongrácz Attila

a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar dékánja

 

Kiadó:

Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar

 

ISBN:

978-615-5837-66-1

 

Kiadás éve:

2019

 

Hivatkozás a tanulmánykötetre:

Baranyiné Kóczy Judit – Fehér Ágota (szerk.): Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet. Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar, Győr, 2019.

 ISBN: 978-615-5837-66-1. 407.p

 

Lektorok:

Baranyiné Kóczy Judit
Barla Ferenc
Buruzs Adrienn
Csapóné Horváth Andrea
Csenger Lajosné
Cseri Kinga
Dőry Tibor
Dőryné Zábrádi Orsolya
Fehér Ágota
Garai Anna
Görcsné Muzsai Viktória
Gróz Andrea
Halbritter András
Horváth Csaba Sándor
Horváth Ildikó

Horváth Nóra
Jászi Éva
Kecskés Petra
Kóbor Krisztina
Komjáthy Zsuzsanna
Kövecsesné Gősi Viktória
Lampert Bálint
Makkos Anikó
Mészáros Attila
Nádai Julianna
Náfrádi Ferenc
Pápai Bernadett
Némethová Ildikó
Pongrácz Attila

Radák Zsolt
Rohár Alexandra
Simonik Péter
Szabó Krisztina
Szabó Péter
Szabóné Pongrácz Petra
Szilágyiné Göcsei Irén
Szőke Júlia
Szretykó György
Szunyogh László
Tompos Anikóű
Torma András
Trenyisán Máté
Varga Balázs
Vehrer Adél


 Preambulum

A XXII. Apáczai-napok tudományos konferencia keretében a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként 2018. november 15-én várjuk a résztvevőket a neveléstudomány, gyógypedagógia, a szociológia és szociális tanulmányok, a nyelvtudomány és kommunikáció, a természettudomány, a bölcsészettudomány, az andragógia, valamint a közművelődés, illetve a humánerőforrás-fejlesztés és tanácsadás területén. Az előadások kiemelt fókusza a konferencia címében is jelzett Kárpát-medencei oktatási és kutatási együttműködések, intézményi hálózatok, társadalmi és humánerőforrás-jellemzők és folyamatok vizsgálata.
A rendezvényen megemlékezünk az idén 240 éves győri tanítóképzés történetéről és sikereiről is. 1778. július 1-jén nyílt meg a Ratio Educationis rendelkezései alapján Győr város Nemzeti Iskolájában a történelmi Magyarország második mesterképző tanfolyama. 1847 októberében önálló intézményként, önálló testülettel folytatta a Mesterképző Intézet a tanítók képzését, továbbképzését. Az önálló katolikus mesterképzőben a tanítás időtartama két év lett. 1875. október 20-án megnyílt az Állami Tanítónőképezde, Trefort Ágoston kultuszminiszter rendelete alapján. A négyéves tantervű tanítóképzés Győrött 1893-ban kezdődött. Az 1938. évi XIII. és XIV. tc. alapján a győri tanítóképző is átszerveződött négyéves líceummá és kétéves tanítóképző akadémiává. Az 1948. XXXIII. tc. az intézményeket államosította, és az intézmény pedagógiai gimnáziummá alakult. A Felsőfokú Tanítóképző Intézet 1959. szeptember 14-én kezdte meg működését, amely1975-től a felsőfokú tanítóképző főiskola lett. A tanítóképző intézetek főiskolai rangra emelése fordulópont volt a hazai pedagógusképzés történetében. 1978-ban, a győri tanítóképzés 200. évfordulóján a főiskola felvette a tudós pedagógus, iskolaszervező Apáczai Csere János nevét.
1990-től a főiskola életében jelentős tartalmi és szerkezeti változások kezdődtek. 1997 tavaszán megtörtént a felsőoktatásról szóló törvény értelmében az Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola kiváló minősítésű akkreditációja. Az 1999/2000. tanévben – az Országgyűlés döntése értelmében – az intézmény integrációjára kerül sor a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolai Karaként. 2015 szeptemberében a felsőoktatásért felelős államtitkárság bejelentette, hogy 2016. január 1-jétől a Kar a győri Széchenyi István Egyetem részeként működik tovább.
Az 1778 óta eltelt 240 év gerincét az a humánerőforrás-fejlesztési tevékenység jelentette, amely alapvetően a tanítóképzésben testesült meg. A 21. század elejére ugyanakkor egy dinamikusan fejlődő, a pedagógusképzési területen túl mind a társadalom-, mind pedig a bölcsészettudományi diszciplínák felé nyitó alap- és mesterképzési kínálat jellemzi a Kart, amelynek szellemi hatósugara a szűkebb régión túl az egész Kárpát-medencére irányul.

 

Tartalomjegyzék


A neveléstudomány aktuális kérdései

Baracskai Zoltán
A tanító tanítójának a tanítója

Benyák Anikó – Fehér Ágota
Az első tanév a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán – hallgatói szemmel

Pinczésné Palásthy Ildikó
Igények és vélekedések tükrében a pedagógus-továbbképzésekről

Sütő Éva
Diplomások az iskolapadban

Innovatív folyamatok az oktatásban

Bagota Mónika – Pintér Klára – Szabóné Szitányi Judit
A logikai képességek és a számfogalom szintjei óvodáskorban

Boldizsár Boglárka
The Digital Needs of Generation Z for Foreign Language Instruction

Csorba F. László
Van-e tudás a diszciplínákon túl?

Héreginé Nagy Márta
Módszertani kultúraváltás: az aktív tanulás lehetőségei a gyakorlatban

Kövecsesné Gősi Viktória
Tanító szakos hallgatók érzelmi intelligenciájának fejlesztési lehetőségei

Lőre Vendel – Kovács Gábor
Az üzleti szimuláció mint oktatási forma – gyakorlati tapasztalatok

Milanovich Lászlóné
Tanulmány a Cziráki Lajos komplex vizuális kultúra megyei tanulmányi versenyről

Az egészség- és természettudományos nevelés módszertani kérdései

Both Mária Gabriella
Egy vezérkönyv margójára – Térkép és pedagógia kapcsolata Teleki Pál munkásságában

Halbritter András Albert – Lanczendorfer Zsuzsanna – Both Mária – Fodorné Magyar Ágnes – Fodor László
A 150 éves Népiskolai Törvény és hatása a természetrajz és gazdálkodási ismeretek oktatására, az iskolakertek elterjedésére

Konczos Csaba – Pápai Zsófia – Faragó Beatrix – Lengvári Balázs – Szakály Zsolt
Testnevelésórák vizsgálata tartalmuk és hatékonyságuk tükrében (7-11 éves fiú tanulók körében)

Makrai Kata
Nevelők szexuális nevelése

Pápai Zsófia – Szakály Zsolt – Faragó Beatrix – Konczos Csaba
Az egyetemi hallgatók egészségnevelése

Természettudományok

Könnyid István – Szabó Péter – Csontos Péter – Tamás Júlia
Orchidea kutatási, oktatási lehetőségek, eredmények a darvastói bauxitbánya meddőjén

Szabó Péter – Könnyid István
Botanikai kutatások Kuba szigetén

Szabó Veronika Anna
Újrahasznosított PET építőipari alkalmazása

Takács Szilárd László
Nem-ionizáló sugarak biológiai hatásai

Tóth Attila – Csáky Antal – Libant Vladimír
Optimális (egyúttal hasznos) környezetkímélő műanyaghulladék likvidálás

Gyógypedagógia

Komjáthy Zsuzsanna
Az SNI évszázada – avagy oktatási kihívások, iskolakezdési nehézségek napjainkban

Paár Tímea – Macher Mónika
Tanulási nehézséggel küzdő tanulók beszédészlelésének vizsgálata

Szabóné Pongrácz Petra – Varga Szabolcs
BTMN versus tehetség

Verebélyi Gabriella
Kísérletek pedagógushallgatók társadalmi érzékenyítésének növelésére – Pillanatképek egy pedagógusképző kar közelmúltjáról

Kommunikáció, nyelvtudomány

Koós Ildikó – Sztraka Adrienn
Nemzetiségi szlovén nyelvi szocializációs térben élő 6–10 éves gyermekek anyanyelv-tanulási lehetőségei a Vas megyei Rábavidéken

Makkos Anikó
A felsőoktatás előtt álló kihívások a kommunikáció terén

Mátyás Judit
Az x és y generáció reklámfogyasztási szokásai – Marketing és nyelvészet

Nemzetközi tanulmányok

Garai Anna – Nádai Julianna
Hálózatos környezetben kialakuló emberi kapcsolatok és önképek

Petra Kecskés – Chanthy Bean – Nomsa Benzane Delisile – Huijing Ye
The exploration of cultural differences in international educational and research collaborations

Szőke Júlia
Sztereotípiák a Kárpát-medencében

Tompos Anikó – Ablonczyné Mihályka Lívia
Interkulturális érzékenyítés formális keretek között

Bölcsészettudomány

Albert András
A Habsburg-hatalom valláspolitikája a 17. század végi Erdélyben

Berek Sándor
Cigány/roma néprajzi reprezentációk Magyarországon a Vasárnapi Ujságban az 1870-es, az 1880-as években és az 1890-es évek elején

Biryukov Aleksey
Influence of the Hungarian events of 1956 on the Soviet society and the state

Eged Alice
Inzultus a törvényhozásban – Adalék a német politikai magatartáskultúrához

Galkin Pavel Vladimirovich
Quality of life in Hungary in the 1970s and the first half of the 1980s

Galkina Olga
The British press about the Hungarian revolution of 1956

Horváth Csaba Sándor –Varga Balázs
Magyar–orosz kapcsolatok a történelemben – Az Apáczai Karról Kolomnába...

Horváth Nóra
A humanizmus öröksége George Santayana műveiben

Kmeczkó Szilárd
A tudományos ítéletalkotás néhány fontosabb jellemzője – A sajátosan esztétikai szempont jelentősége

Kovalev Dmitriy Vladimirovich
Democratization and revival of the multiparty system in Russia and Hungary before the collapse of the Soviet Union

Lanczendorfer Zsuzsanna – Halbritter András
A defibrillátor őse egy népballada-kutatás nyomán

Marcin Grad
Egy magyar újságíró a Visztulánál. Lengyelország Ruffy Péter szemével (különös tekintettel a második világháború emlékezetére)

Platz Petra
Gondolatok Yuval Noah Harari: Homo Deus koncepciójáról

Emberi erőforrás – fejlesztés és tanácsadás

Benyák Anikó – Fehér Ágota
Érzelmi intelligencia segítő szerepe az emberi erőforrás tanácsadó hallgatók személyes eszköztárában

Faragó Beatrix – Konczos Csaba – Pápai Zsófia – Szakály Zsolt
Az egészségmagatartás hatása az oktatási rendszerben és a munkaerő-piacon

Ferencz Jácint
Az információ és a technológia kettős arca a munkajogban

Mészáros Attila
Álomból a valóság felé – Coaching és mentoring rendszer a német felsőoktatás HR fejlesztésében

Papp Bálint – Vehrer Adél
Munkaerő-piaci és képzési trendek a magyar-osztrák-szlovén hármashatáron

Suhajda Csilla Judit – Kenderfi Miklós
Az emberi erőforrás tanácsadó mesterszak 10 éve a gödöllői tapasztalatok tükrében

Szretykó György
10 éves az Emberi Erőforrás Tanácsadó Mesterszak az Apáczai Csere János Karon

Szociális tanulmányok, szociológia, közösség és civil társadalom

Csizmadia Zoltán
Az önvezető járművek társadalmi hatásai – kiemelt szempontok és kérdéskörök

Ercsey Ida – Kató Réka
Transzformatív szolgáltatások az egészségügyben nemzetközi kitekintésben

Kézai Petra Kinga
Startup vállalkozások az oktatásban egy sikeres magyar startup, a LOGISCOOL példáján keresztül

Rostáné Riez Andrea
A segítők személyisége

Oktatás VR terekben – VR-Learning Kutatócsoport a Széchenyi István Egyetemen

Horváth Zsolt Tibor
VR terek felhasználási lehetőségei az általános iskolai természettudományos tárgyak oktatásában

Vehrer Adél
Virtuális terek alkalmazásának lehetőségei a múzeumandragógiában

 

 

Almappák

Vissza ..
Vissza