Letöltésvezérlő
XXII. Apáczai Napok tanulmánykötet 2018
Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok.
XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet.
Szerkesztők:
Baranyiné Kóczy Judit
Fehér Ágota
A kiadásért felel:
Pongrácz Attila
a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar dékánja
Kiadó:
Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar
ISBN:
978-615-5837-66-1
Kiadás éve:
2019
Hivatkozás a tanulmánykötetre:
Baranyiné Kóczy Judit – Fehér Ágota (szerk.): Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet. Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar, Győr, 2019.
ISBN: 978-615-5837-66-1. 407.p
Lektorok:
Baranyiné Kóczy Judit |
Horváth Nóra |
Radák Zsolt |
Preambulum
A XXII. Apáczai-napok tudományos konferencia keretében a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként 2018. november 15-én várjuk a résztvevőket a neveléstudomány, gyógypedagógia, a szociológia és szociális tanulmányok, a nyelvtudomány és kommunikáció, a természettudomány, a bölcsészettudomány, az andragógia, valamint a közművelődés, illetve a humánerőforrás-fejlesztés és tanácsadás területén. Az előadások kiemelt fókusza a konferencia címében is jelzett Kárpát-medencei oktatási és kutatási együttműködések, intézményi hálózatok, társadalmi és humánerőforrás-jellemzők és folyamatok vizsgálata.
A rendezvényen megemlékezünk az idén 240 éves győri tanítóképzés történetéről és sikereiről is. 1778. július 1-jén nyílt meg a Ratio Educationis rendelkezései alapján Győr város Nemzeti Iskolájában a történelmi Magyarország második mesterképző tanfolyama. 1847 októberében önálló intézményként, önálló testülettel folytatta a Mesterképző Intézet a tanítók képzését, továbbképzését. Az önálló katolikus mesterképzőben a tanítás időtartama két év lett. 1875. október 20-án megnyílt az Állami Tanítónőképezde, Trefort Ágoston kultuszminiszter rendelete alapján. A négyéves tantervű tanítóképzés Győrött 1893-ban kezdődött. Az 1938. évi XIII. és XIV. tc. alapján a győri tanítóképző is átszerveződött négyéves líceummá és kétéves tanítóképző akadémiává. Az 1948. XXXIII. tc. az intézményeket államosította, és az intézmény pedagógiai gimnáziummá alakult. A Felsőfokú Tanítóképző Intézet 1959. szeptember 14-én kezdte meg működését, amely1975-től a felsőfokú tanítóképző főiskola lett. A tanítóképző intézetek főiskolai rangra emelése fordulópont volt a hazai pedagógusképzés történetében. 1978-ban, a győri tanítóképzés 200. évfordulóján a főiskola felvette a tudós pedagógus, iskolaszervező Apáczai Csere János nevét.
1990-től a főiskola életében jelentős tartalmi és szerkezeti változások kezdődtek. 1997 tavaszán megtörtént a felsőoktatásról szóló törvény értelmében az Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola kiváló minősítésű akkreditációja. Az 1999/2000. tanévben – az Országgyűlés döntése értelmében – az intézmény integrációjára kerül sor a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolai Karaként. 2015 szeptemberében a felsőoktatásért felelős államtitkárság bejelentette, hogy 2016. január 1-jétől a Kar a győri Széchenyi István Egyetem részeként működik tovább.
Az 1778 óta eltelt 240 év gerincét az a humánerőforrás-fejlesztési tevékenység jelentette, amely alapvetően a tanítóképzésben testesült meg. A 21. század elejére ugyanakkor egy dinamikusan fejlődő, a pedagógusképzési területen túl mind a társadalom-, mind pedig a bölcsészettudományi diszciplínák felé nyitó alap- és mesterképzési kínálat jellemzi a Kart, amelynek szellemi hatósugara a szűkebb régión túl az egész Kárpát-medencére irányul.
Tartalomjegyzék
A neveléstudomány aktuális kérdései
Baracskai Zoltán
A tanító tanítójának a tanítója
Benyák Anikó – Fehér Ágota
Az első tanév a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán – hallgatói szemmel
Pinczésné Palásthy Ildikó
Igények és vélekedések tükrében a pedagógus-továbbképzésekről
Sütő Éva
Diplomások az iskolapadban
Innovatív folyamatok az oktatásban
Bagota Mónika – Pintér Klára – Szabóné Szitányi Judit
A logikai képességek és a számfogalom szintjei óvodáskorban
Boldizsár Boglárka
The Digital Needs of Generation Z for Foreign Language Instruction
Csorba F. László
Van-e tudás a diszciplínákon túl?
Héreginé Nagy Márta
Módszertani kultúraváltás: az aktív tanulás lehetőségei a gyakorlatban
Kövecsesné Gősi Viktória
Tanító szakos hallgatók érzelmi intelligenciájának fejlesztési lehetőségei
Lőre Vendel – Kovács Gábor
Az üzleti szimuláció mint oktatási forma – gyakorlati tapasztalatok
Milanovich Lászlóné
Tanulmány a Cziráki Lajos komplex vizuális kultúra megyei tanulmányi versenyről
Az egészség- és természettudományos nevelés módszertani kérdései
Both Mária Gabriella
Egy vezérkönyv margójára – Térkép és pedagógia kapcsolata Teleki Pál munkásságában
Halbritter András Albert – Lanczendorfer Zsuzsanna – Both Mária – Fodorné Magyar Ágnes – Fodor László
A 150 éves Népiskolai Törvény és hatása a természetrajz és gazdálkodási ismeretek oktatására, az iskolakertek elterjedésére
Konczos Csaba – Pápai Zsófia – Faragó Beatrix – Lengvári Balázs – Szakály Zsolt
Testnevelésórák vizsgálata tartalmuk és hatékonyságuk tükrében (7-11 éves fiú tanulók körében)
Makrai Kata
Nevelők szexuális nevelése
Pápai Zsófia – Szakály Zsolt – Faragó Beatrix – Konczos Csaba
Az egyetemi hallgatók egészségnevelése
Természettudományok
Könnyid István – Szabó Péter – Csontos Péter – Tamás Júlia
Orchidea kutatási, oktatási lehetőségek, eredmények a darvastói bauxitbánya meddőjén
Szabó Péter – Könnyid István
Botanikai kutatások Kuba szigetén
Szabó Veronika Anna
Újrahasznosított PET építőipari alkalmazása
Takács Szilárd László
Nem-ionizáló sugarak biológiai hatásai
Tóth Attila – Csáky Antal – Libant Vladimír
Optimális (egyúttal hasznos) környezetkímélő műanyaghulladék likvidálás
Gyógypedagógia
Komjáthy Zsuzsanna
Az SNI évszázada – avagy oktatási kihívások, iskolakezdési nehézségek napjainkban
Paár Tímea – Macher Mónika
Tanulási nehézséggel küzdő tanulók beszédészlelésének vizsgálata
Szabóné Pongrácz Petra – Varga Szabolcs
BTMN versus tehetség
Verebélyi Gabriella
Kísérletek pedagógushallgatók társadalmi érzékenyítésének növelésére – Pillanatképek egy pedagógusképző kar közelmúltjáról
Kommunikáció, nyelvtudomány
Koós Ildikó – Sztraka Adrienn
Nemzetiségi szlovén nyelvi szocializációs térben élő 6–10 éves gyermekek anyanyelv-tanulási lehetőségei a Vas megyei Rábavidéken
Makkos Anikó
A felsőoktatás előtt álló kihívások a kommunikáció terén
Mátyás Judit
Az x és y generáció reklámfogyasztási szokásai – Marketing és nyelvészet
Nemzetközi tanulmányok
Garai Anna – Nádai Julianna
Hálózatos környezetben kialakuló emberi kapcsolatok és önképek
Petra Kecskés – Chanthy Bean – Nomsa Benzane Delisile – Huijing Ye
The exploration of cultural differences in international educational and research collaborations
Szőke Júlia
Sztereotípiák a Kárpát-medencében
Tompos Anikó – Ablonczyné Mihályka Lívia
Interkulturális érzékenyítés formális keretek között
Bölcsészettudomány
Albert András
A Habsburg-hatalom valláspolitikája a 17. század végi Erdélyben
Biryukov Aleksey
Influence of the Hungarian events of 1956 on the Soviet society and the state
Eged Alice
Inzultus a törvényhozásban – Adalék a német politikai magatartáskultúrához
Galkin Pavel Vladimirovich
Quality of life in Hungary in the 1970s and the first half of the 1980s
Galkina Olga
The British press about the Hungarian revolution of 1956
Horváth Csaba Sándor –Varga Balázs
Magyar–orosz kapcsolatok a történelemben – Az Apáczai Karról Kolomnába...
Horváth Nóra
A humanizmus öröksége George Santayana műveiben
Kmeczkó Szilárd
A tudományos ítéletalkotás néhány fontosabb jellemzője – A sajátosan esztétikai szempont jelentősége
Kovalev Dmitriy Vladimirovich
Democratization and revival of the multiparty system in Russia and Hungary before the collapse of the Soviet Union
Lanczendorfer Zsuzsanna – Halbritter András
A defibrillátor őse egy népballada-kutatás nyomán
Platz Petra
Gondolatok Yuval Noah Harari: Homo Deus koncepciójáról
Emberi erőforrás – fejlesztés és tanácsadás
Benyák Anikó – Fehér Ágota
Érzelmi intelligencia segítő szerepe az emberi erőforrás tanácsadó hallgatók személyes eszköztárában
Faragó Beatrix – Konczos Csaba – Pápai Zsófia – Szakály Zsolt
Az egészségmagatartás hatása az oktatási rendszerben és a munkaerő-piacon
Ferencz Jácint
Az információ és a technológia kettős arca a munkajogban
Mészáros Attila
Álomból a valóság felé – Coaching és mentoring rendszer a német felsőoktatás HR fejlesztésében
Papp Bálint – Vehrer Adél
Munkaerő-piaci és képzési trendek a magyar-osztrák-szlovén hármashatáron
Suhajda Csilla Judit – Kenderfi Miklós
Az emberi erőforrás tanácsadó mesterszak 10 éve a gödöllői tapasztalatok tükrében
Szretykó György
10 éves az Emberi Erőforrás Tanácsadó Mesterszak az Apáczai Csere János Karon
Szociális tanulmányok, szociológia, közösség és civil társadalom
Csizmadia Zoltán
Az önvezető járművek társadalmi hatásai – kiemelt szempontok és kérdéskörök
Ercsey Ida – Kató Réka
Transzformatív szolgáltatások az egészségügyben nemzetközi kitekintésben
Kézai Petra Kinga
Startup vállalkozások az oktatásban egy sikeres magyar startup, a LOGISCOOL példáján keresztül
Rostáné Riez Andrea
A segítők személyisége
Oktatás VR terekben – VR-Learning Kutatócsoport a Széchenyi István Egyetemen
Horváth Zsolt Tibor
VR terek felhasználási lehetőségei az általános iskolai természettudományos tárgyak oktatásában
Vehrer Adél
Virtuális terek alkalmazásának lehetőségei a múzeumandragógiában